Bericht 2 vandaag 17 oktober

Vandaag hebben we de lampen gereinigd. De oorspronkelijke ketels, die ontworpen waren voor een werkdruk van 20 bar, vertoonden na verloop van tijd verschijnselen van metaalmoeheid. Soortgelijke verschijnselen deden zich voor bij de ketels van de series 01.10 en 03.10. In 1957 besloot men dan ook om 99 machines te voorzien van een geheel nieuwe…

Lees verder!
oververhitting door lek stoomlok

Oververhitter-element lek geraakt

Op 26 juni 2019 is met de 01 1075 een rit gereden van Mönchengladbach naar Emden en terug. Op de heenweg is tussen Recklinghausen en Münster een oververhitterelement lek geraakt. Het gevolg is dat de onderdruk in de rookkast verstoord raakte en de ketel een verminderde stoomopbrengst maakte. Ondanks dit defect en met hulp van…

Lees verder!
Hofpleintrein arriveert bij Stoom Stichting Nederland

Hofpleintrein na 75 jaar weer terug in Rotterdam

Het is Stichting Hofpleintrein gelukt om na 75 jaar de wagen terug naar Rotterdam te brengen! In Klostermansfeld (Duitsland), 585 kilometer vanaf Rotterdam stond tot 20 juni 2019 een origineel rijtuig van de Zuid-Hollandse Elektrische Spoorweg Maatschappij (ZHESM). Deze wagen gebouwd in 1914, heeft tot ca. 1944 intensief over de Hofbogen gependeld tussen Rotterdam Hofplein,…

Lees verder!